Методичні рекомендації вчителя-логопеда для батьків дітей з особливими потребами
Методичні рекомендації вчителя-логопеда для батьків дітей з особливими потребами
Мовлення — це найважливіший засіб не лише спілкування, а й
набуття знань. Достатній рівень розвитку мовлення є основою повноцінного
психічного розвитку. За останні роки значно зросла кількість молодших школярів,
які мають мовленнєві порушення. Діти з нормальним фізичним слухом та
інтелектом, у яких порушена вимовна сторона мовлення й особливо фонематичний
слух.
Щоб Ваша дитина змогла опанувати всю складну систему української мови, їй потрібна допомога не тільки фахівців
(вчителя-логопеда, невролога, практичного психолога, дефектолога та ін), але і
Ваша підтримка та увага. При правильному розумінні та відношенні батьків до
мовного дефекту дитини, при активній участі мами і тата в процесі подолання
мовного недоліку, фахівці набагато швидше домагаються таких довгоочікуваних
слів, фраз, пропозицій з вуст дитини.
Отже,
v регулярно виконуйте разом з дитиною артикуляційну
гімнастику (перед дзеркалом 1-2 рази на день);
v формуйте звукову культуру у вашої дитини («Як шумить
вітер?», «Як сичить змія?» І т.д.);
v озвучуйте якомога більше дій, дитини і своїх, в
повсякденному житті («Одягаємо на праву ніжку, носочок», «Я беру сік, наливаю
його в стакан» і т. д.);
v по можливості не виконуйте прохання дитини, якщо вона
висловлена жестами, мімікою
(попросіть озвучити як в неї це виходить);
v перетворіть прогулянки дитини в захоплюючі подорожі,
емоційно розповідайте їй про події на вулиці, просіть показати різні предмети(
покажи мені «високе дерево, найнижче дерево, жовте листя»);
v якщо дитина плутає, пропускає, спотворює склади в словах,
допоможіть їй сформувати ритм власної мови (промовляйте важке слово по складах,
за допомогою плескання і т.д.).
v учіть дитину орієнтуватися у власному тілі. Стоячи разом
з нею перед дзеркалом, показуйте і називайте: «Вгорі у нас голова, а внизу
стопи; Ось права рука (нога, вухо, око), ось ліва» і т. д. (це необхідно для
оволодіння читанням, письмом, математичними операціями коли дитина піде до
школи).
Регулярно консультуйтеся з фахівцями з питань
мовленнєвого розвитку Вашої дитини.
ЕТАПИ СТАНОВЛЕННЯ МОВИ ДИТИНИ
Проблеми з мовою найчастіше починаються в 3-4
роки. До цього віку багато дітей вимовляють якісь слова неправильно і правильна
мова налагоджується у дитини поступово. Але якщо після 3-4 років дитина як і
раніше говорить неправильно, на це вже варто звернути увагу.
Вчитель-логопед
радить у першу чергу при визначенні дефектів мовлення звертати увагу не на те,
як дитина вимовляє ті чи інші слова, а на те, як вона будує словосполучення і
фрази.
1-1,5 року - дитина вчитися розуміти мову,
пробує вимовляти окремі слова і склади, речення ще не говорить. У цей час з
дитиною добре б займатися наслідувальними вправами: поцвірінькати, як пташка
(пі-пі-пі), відтворити, як гуде машина (у-у-у), як біжить кінь (цок-цок) ...
1,5-3 роки - у дитини вже сформувалася базова мова, з'являється певний словниковий
запас, який поступово розширюється. На даному етапі відбувається виправлення
звуків і формування вже грамотної мови, причому, не тільки у вимові слів, але і
в правильній побудові фраз і речень.
3-6
років - мова дитини ставати все яскравіше і багатше,
з'являються більш складні речення, яскраві порівняння, прислівникові і
дієприслівникові звороти. Дитина навчається в цьому віці читати і писати.
Коментарі
Дописати коментар