Схема логопедичного обстеження
Схема логопедичного
обстеження
2.
Ознайомлення з педагогічною документацією.
3.
Визначається акушерський анамнез та анамнез розвитку дитини (моторний,
мовленнєвий, психічний, при цьому основна увага звертається на:
- передмовні
вокалізації (агукання, гулення);
- поява та
характер лепетного мовлення, перших слів, фраз;
- якість
перших слів, фраз (наявність порушень складової структури, аграматизми,
неправильне звуковідтворення).
4. Проводитися
об’єктивне дослідження дитини.
Встановлюється
емоційний контакт з дитиною, створюється правильні відношення до дослідження,
виявляються інтереси дитини, її улюблені заняття, ігри, особливості уявлень про
оточення.
Досліджуються
невербальні функції: вивчається психомоторика, використовуються тести
Озерецького (рахунок пальців, проба на пальцевий гнозис за наслідуванням, за
словесною інструкцією), встановлюють наявність персеверацій, застрявання,
зповзання, вираженої уповільненості.
Досліджуються
сукцесивні здібності: повтор цифрового ряду в прямому та зворотному порядку,
звукових рядків по ритму виряджай по сенсорним еталонам.
Досліджується
предметний гнозис (по контуру, по пунктиру, на зашумленому фоні, з відсутніми
елементами).
Досліджується
буквений (літерний) гнозис і праксис (по контуру, по пунктиру, на зашумленому
фоні, з відсутніми елементами).
Досліджується
мислення (розклад серій сюжетних малюнків, виявлення причинно-наслідкових
зв’язків, виявлення рівня смислової цілісності розповіді)
Досліджується
імпресивне мовлення, розуміння зв’язного мовлення, розуміння речень, розуміння
різних граматичних форм (диференціація однини та множини іменників, дієслів,
диференціація дієслів з різними префіксами), розуміння слів (протилежних за
значенням, близьких за значенням).
Досліджуються
фонематичні процеси. При цьому звертається увага на:
-
фонематичний аналіз – виділення звуку на фоні слова, виділення звуку зі слова,
визначення місця звуку в слові по відношенню до інших звуків, визначення
кількості звуків у слові, диференціація звуків за протиставленням
(дзвінкість-глухість, м’якість- твердість);
-
фонематичний синтез – складання слів з послідовно поданих звуків, складання
слів зі звуків, що подані з порушенням послідовності;
-
фонематичні уявлення – впізнати слово за заздалегідь визначеним звуком.
Досліджується
експресивне мовлення. При цьому перевіряється:
- будова та
рухливість артикуляційного апарату, оральний праксис. Відмічаються параметри
рухів – тонус, активність, об’єм руху, точність виконання, тривалість, заміна
одного руху іншим, додаткові та зайві рухи (сінкенезії);
- стан
звуковідтворення – ізольований варіант, в складах, в мовленні, промовляння слів
різної складової будови. Відмічається скорочення числа складів, спрощення,
уподібнення, перестановка;
-
словниковий склад мовлення: самостійне доповнення дитиною тематичного ряду,
підбір синонімів, антонімів, споріднених слів, виявлення загальних
категоріальних назв. Відмічаються відповідність словника віковій нормі,
наявність у словнику дієслів, прикметників, іменників, точність застосування
слів. При моторній алалії відмітити різницю між активним та пасивним словником.
- граматична
будова мовлення. Відмічається: характер використаних речень (однослівні,
двослівні та більші), характер використання відмінкових конструкцій, стан
функції словозміни, перетворення однини числа іменників в множину в називному
відмінку, створення форми родового відмінка в однині та множині, створення
дієслів за допомогою прийменника.
Досліджується
стан зв’язного мовлення (переказ прослуханої знайомої казки, складання
розповіді за серією сюжетних малюнків та інше): відмічається логічна
послідовність в переказі подій, виявляється характер аграматизму, особливості
словника.
Досліджуються
динамічні характеристики мовлення (темп, інтонаційна виразність, наявність
скандованого мовлення, запинки, заїкання) та особливості голосу (відсутній;
тихий; гучний; гнусавий; шепітний; хриплуватий; звичайний).
5.
Аналізується стан писемного мовлення (для дітей шкільного віку)
5.1.
Аналізується навички письма (за даними письмових робіт в шкільних зошитах).
-
виявляються навички звукового аналізу й синтезу;
-
відмічаються особливості звукового аналізу й синтезу;
-
відмічаються особливості слухомовленнєвої пам’яті;
-
перевіряється слухова диференціація фонем;
-
перевіряється стан динамічного праксину;
-
встановлюється провідна рука (проби О.Р. Лурія на ліворукість та приховану
ліворукість);
-
аналізуються різні види письмової діяльності (переписування, диктант,
самостійна робота);
-
відмічаються особливості письма;
-
відмічається характер дисграфічних та орфографічних помилок
5.2.
Досліджується навичка читання
-
виявляється здібність правильно називати букви;
-
виявляється здібність читати склади, слова, речення, текст, характер допущених
помилок (заміна, пропуск, перестановка букв);
-
відмічається характер читання (політерне, поскладове, злите);
-
виявляється розуміння прочитаного ;
-
виявляється ставлення дитини до читання;
6.
Складається логопедичний висновок (мовленнєвий діагноз, в якому визначається
ступінь і характер порушення усного та писемного мовлення за
психолого-педагогічною і клініко-педагогічною класифікацією).
7.
Формулюються рекомендації у формі індивідуальної корекційної програми.
Коментарі
Дописати коментар