Мовленнєвий розвиток дитини із затримкою психічного розвитку
Мовленнєвий розвиток дитини із затримкою психічного розвитку
Розвиток мовлення у дитини – це
процес оволодіння рідною мовою, уміння користуватися нею як засобом пізнання
навколишнього світу, засвоєння досвіду, набутого людством, засобом пізнання
самої себе і саморегуляції, як могутнім засобом спілкування і взаємодії людей.
Слово фіксує
засвоєні дітьми сенсорні еталони, включається у процеси мислення, є носієм
уявлень, понять, забезпечує можливість логічних міркувань.
Формування і
розвиток мовлення дитини умовно ділиться на
три етапи:
Перший етап – довербальний (від 0 до 1го року життя). У цей час малюк
навчається виділяти звуки мовлення серед усіх інших звуків; на четвертому тижні
агукає, гулить; з 5-6 місяців – лепоче; до кінця першого року життя активно використовує
міміку та жести і вимовляє «лепітні» фрази. Розуміє прості висловлювання
дорослих, поповнює свій пасивний словник. У цей період більшість малят вимовляють перші слова.
Другий етап – (від 1го до
3х років життя) є переходом до активного мовлення дитини. Маля вимовляє перші слова та речення
спочатку із двох слів, стрімко поповнює словниковий запас (до трьох років
накопичує біля 1000 слів).
Третій етап (від 3х до 7
років) дитина вправляється в умінні правильно вимовляти звуки, склади, слова;
будує речення, користується у мовленні прийменниками, сполучниками,
прислівниками.
Кожен етап
формування мовлення дитина проходить послідовно і повноцінно завдяки
нормальному фізичному і психічному розвитку. Тому формування мовлення у дитини
неможливо розглядати без врахування її загального розвитку.
Відомо, що
далеко не всі малята протягом перших трьох років досягають однакового рівня
мовленнєвого розвитку: одні переважно правильно вимовляють слова, інші говорять
недосить виразно й чітко, спотворюють окремі звуки. Та всі ці недоліки в
основному явища тимчасові, і в ході мовленнєвого розвитку, до 5
років життя поступово зникають.
Мовлення
немовлят із ЗПР формується і розвивається значно повільніше у порівнянні з
їхніми ровесниками і має значно ширший спектр недоліків. До найбільш поширених
вад відносяться порушення звуковимови, імпресивного (сприймання, розуміння) та
експресивного (промовляння) мовлення. Імпресивне мовлення характеризується
недостатністю диференціації слухового сприймання мовленнєвих звуків і
нерозрізненням змісту окремих слів, тонких відтінків мовлення.
Експесивному
мовленню у цих дітей властиві порушення звуковимови, недостатня сформованість
граматичної будови мови, наявність аграматизмів.
У багатьох
випадках картина мовленнєвих вад у дітей із ЗПР свідчить про наявність
загального недорозвитку мовлення, про затримку цього процесу. Затримка розвитку
мовлення проявляється і в недостатньому рівні вербальних та інтелектуальних
здібностей малят.
Особливості
розвитку звукосприймання та звуковимови
Порушення звуковимови у малюків
із ЗПР трапляється значно частіше, ніж у їхніх ровесників з нормальним
розвитком. Причинами таких явищ є аномалія будови артикуляційного апарату:
неправильний прикус, укорочена під’язична зв’язка, високе вузьке чи тверде
піднебіння, дефекти будови зубного ряду, недорозвиток мовленнєвої моторики.
Рухи язика характеризуються неточністю, зайвим напруженням, складністю переходу
із одного положення до іншого. У деяких дітей вони хаотичні, уповільнені. Тому
їхнє мовлення часто напружене, спонтанне, незрозуміле.
Однією з
характерних ознак порушення мовлення при ЗПР (церебрально-органічного ґенезу) є
«специфічна асиміляція». Дитина неспроможна правильно вимовити слова, що
складаються зі звуків, близьких за артикуляцією чи за звучанням. Причина такого
явища – недорозвиток слухового сприймання й розлади артикуляції.
Порушення
фонематичного розвитку у дошкільнят із ЗПР проявляються як у труднощах
диференціації звуків, так і в не сформованості фонематичного аналізу й синтезу.
Вади аналізу й синтезу у таких дітей
дуже стійкі і зберігаються навіть протягом усього дошкільного віку, а в
майбутньому негативно впливають на оволодіння читанням і письмом. Особливу
складність являє для дітей визначення кількості, послідовності звуків у слові.
Майже у
половини дітей із ЗПР є недоліки у вимові звуків кількох фонетичних груп, тобто
поліморфне порушення звуковимови. Так, вони неправильно вимовляють свистячі та
шиплячі звуки, змішуючи їх (с-ш, з-ж, с-ч, с-щ); замінюють один звук іншим
(р-л, л-в. ж-з); спостерігається
відсутність звуків (р, свистячих, шиплячих). Дослідження вчених свідчать, що у
більшості випадків порушення звуковимови носять характер моторної, сенсорної та
змішаної видів дислалії, а також стертої дизартрії.
У дітей з
нормальним розвитком найчастіше спостерігаються порушення у вимові звука р та
шиплячих звуків.
Коментарі
Дописати коментар